Index – Kultúr – Habonyék kivásárolták az alapítót a romatévéből

by Kevin | Last Updated: April 18, 2020

Elsőként a Romnet számolt be arról, hogy Magyarország első roma tévéjének vezetője elhagyta az általa alapított csatornát, miután érdemi beleszólása nem maradt a cég működésébe. Az online csatornaként induló Dikh TV-t Balogh Elek, egy szabolcsi nyomortelepről származó, gazdasági és tévés előképzettséggel nem rendelkező roma ember alapította. Szinte nulla pénzből, fokozatosan építette fel a csatornát, ami mára egy több mint 330 ezres követőtáborral rendelkező YouTube-csatornává vált, emellett pedig tavaly szeptember óta már az összes nagy kábeltévés szolgáltató kínálatában is szerepel.

Balogh korábban arról beszélt az Indexnek, hogy a tévé létrehozásával az volt a célja, hogy a cigányok ne csak balhés alakokként jelenjenek meg a médiában, hanem értelmesen beszélgető, fontos emberekként. Ezért készítettek gyerekműsort, beszélgetős show-t, portréműsort sikeres romákkal és nem romákkal, nyelvművelő adást, de persze a YouTube-on már jól bevált kívánságműsoraikat és tehetségkutatóikat is továbbvitték. És ő indította el az első cigány szappanoperát, a Minden álmodat is.

A Dikh TV székhelye kezdetben egy kicsi, földszintes kispesti épület volt, a tévé dolgozói pedig szinte kivétel nélkül fiatal romák voltak. De mivel nincs túl sok cigány kameraman, vágó vagy műsorvezető, ezért nem ritkán szakirányú végzettséggel vagy szakmai tapasztalattal nem rendelkező férfiak és nők dolgoztak ezekben a munkakörökben.

A botladozások ellenére jöttek a nézők

A kezdeti botladozások, az amatőrnek tekinthető kivitelezések és a sok negatív megjegyzés ellenére folyamatosan gyűjtötték a követőket. Egy idő után már a gyakorlati megvalósítás is fejlődött, jobb technikai eszközökkel, ügyesebb és gondosabb munkával egyre színvonalasabb műsorokat tudtak csinálni.

Történt mindez annak ellenére, hogy Balogh hiába kért támogatást az Országos Roma Önkormányzat (ORÖ) korábbi, lungo dromos vezetésétől, nem segítették a munkájukat. Sőt, többször elküldték őket az önkormányzat épületéből.

Ellenségeskedtek velünk, mert ha odamentünk például testületi ülésre, akkor féltek, hogy napvilágot látnak olyan dolgok, amik arra utalnak, hogy nem végzik jól a munkájukat. Ezért sokszor nem is engedtek be minket. Nem akarták, hogy ott kamerázzunk vagy ott élőzzünk. Ellenségek lettünk a szemükben, mert a negatív dolgokat is be akartuk mutatni

– nyilatkozta korábban Balogh. Aztán változtak az idők, és az ORÖ tavaly decemberi alakuló ülésén, amikor a Farkas Flórián-féle Lungo Drom kiszorult a testület vezetéséből, a Dikh TV élőben közvetített a helyszínről. 

Balogh Elek Fotó: Bődey János/Index

Balogh Elek Fotó: Bődey János/Index

Tavaly nyáron Radu Morar, a Sláger Tv tulajdonosa lehetőséget látott a Dikh Tv-ben. Néhány millió, vagy 10 millió forintos befektetéssel profi műsorgyártásba kezdtek, de Balogh Elek és roma kollégái tovább irányíthatták a csatornát. Az alapító akkor azt mondta, azért akart bevonni egy befektetőt, hogy a plusz pénzből színvonalasabb műsorokat tudjanak gyártani, és új projektekbe is bele tudjanak vágni. 

Megjelentek Habonyék

Ezt követően februárban írtuk meg, hogy Habony Árpád egyik üzlettársának felesége, a romológus végzettségű Schatzné Kovács Marianna ötödrészben tulajdonosa lett a Dikh TV-t üzemeltető Első Roma Média Kft.-nek. Balogh Elek akkor azt mondta: “mi is látjuk, honnan érkezett”. De hangsúlyozta: a továbbiakban is politikamentes tévét szeretnének csinálni, és abban bízik, hogy Schatzné tévés kapcsolatai meghatározóbbak lesznek, mint a politikai kapcsolatai.

Schatzné Kovács Marianna annak a Schatz Péternek a felesége, aki a Ripost résztulajdonosa volt, amíg a lapot fel nem ajánlották a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány nevű fideszes médiaholdingnak. “Egy volt köztévés, sok vállalkozás tulajdonosa (…), és már Szlovéniában is részese volt egy magyar finanszírozású médianyomulásnak” – foglaltuk össze pályáját egy korábbi cikkünkben.

Schatzné érkezése előtt a Dikh TV-t működtető Első Roma Media Kft.-nek Radu Morar (a Tematic Media Groupon keresztül) és Balogh Vanessza Vivien (Balogh Elek alapító lánya) fele-fele arányban volt tulajdonosa. Schatzné az Am-Bud-Pek Kft-n keresztül szerzett 20 százaléknyi részesedést az Első Roma Média Kft.-ben. Méghozzá úgy, hogy Radu Morar és Balogh Vanessza 10-10 százaléknyi részesedést adott át Schatznénak. Tehát ezután Baloghéknak hiába maradt 40 százalékos tuladonrésze, Schatzné és Morar együttesen már 60 százalékot birtokoltak, többségi tulajdonosok lettek.

Már nem volt érdemi beleszólása

Schatzné érkezése után több roma alkalmazott is távozásra kényszerült, a televízió pedig Kispestről átköltözött a Sláger Tv székházába. Balogh Elek most azt mondja, hiába maradt 40 százalékos tulajdonrészük, érdemi beleszólásuk nem maradt a döntéshozatalba.

Az ötleteit rendre lesöpörték az asztalról, szeretett volna új műsorokat indítani, riportfilmeket, dokumentumfilmeket csinálni, de az új többségi tulajdonosok nem adtak rá lehetőséget. „Valódi magyarázatot nem kaptam rá, hogy miért utasítanak el” – mondta most az Indexnek Balogh. „Mondvacsinált indokok voltak, például arra hivatkoztak, hogy nincs megfelelő eszköz, pedig csak egy kamera meg egy mikrofon kellett volna a forgatáshoz.”

De Morar és Schatzné a saját ötleteikről sem egyeztettek vele, „kitaláltak egy műsort, és csak azt vettem észre, hogy már megy a tévében” – teszi hozzá.

Én hoztam létre ezt az egészet, de eljutottunk odáig, hogy bekapcsoltam a tévét, és úgy éreztem, hogy szinte közöm nincs ahhoz, ami ott megy. Nem voltam részese már az egésznek. Nem volt értelme benne maradni. Megtűrt valakinek éreztem magam

– fogalmazott Balogh. Állítása szerint többször kérte, hogy beszéljék meg, mi az oka a mellőzésének, „de nem vettek komolyan, nem tekintettek egyenrangú partnernek.” Ezért végül önként állt fel. Azt, hogy mennyiért adta el a részesedését, nem árulhatja el, mert üzleti titoknak számít, de azt mondta, a befektetett munkához képest aprópénzről van szó.

Az én gyerekem, én hoztam létre, én ápoltam. Most üresség van a szívemben. Hiányzik. Most próbálom kiheverni ezt az egészet. De aki ismer engem, az tudja, hogy nem adom fel, valami csak lesz majd!

Balogh Elek Fotó: Bődey János/Index

Balogh Elek Fotó: Bődey János/Index

Szeretne segíteni másoknak

A szerződése egyébként tiltja, hogy 5 évig hasonló médiatevékenységgel foglalkozzon. A televíziós csatornából való kiszorulás mellet elvesztette a több mint 180 ezer követővel rendelkező Facebook-oldal hozzáférését, és a 337 ezer feliratkozóval rendelkező YouTube-csatornát is. A Dikh Tv felfedezettjeivel, Dorinával és Zseraldinnal sem készíthet a jövőben videoklipet, nem szervezhet számukra fellépést, mert a két roma tinisztár a Dikh Tv szerzői tulajdonjogához tartozik. Ennek ellenére szeretne másoknak segíteni tapasztalatával.

Bár Balogh konkrétan még nem látott ilyet, de az egyik közeli ismerőse azt mondta, hogy már kormányzati hirdetések is megjelentek a csatornán. Az üggyel kapcsolatban kerestük Schatzné Kovács Mariannát, akitől egyebek mellett arról érdeklődtünk volna, hogy Magyarország első roma tévéjében maradtak-e romák döntéshozói pozícióban, megkérdeztük volna, hogy miért bocsátottak el több olyan roma alkalmazottat, akik már a tévé indulása óta ott voltak, valamint, hogy valóban kihagyták-e az alapító Balogh Eleket az érdemi döntéshozatalból.

Továbbá megkérdeztük volna, hogy milyen terveik vannak a csatornával. Megkeresésünkre Schatzné Kovács Marianna nem kívánt érdemben reagálni, annyit válaszolt, hogy a társát, Radu Morart keressük. Az üzletember családi elfoglaltságokra hivatkozva szintén nem akart nyilatkozni, azt mondta, később rendelkezésünkre áll majd. 

(Borítókép: A Dikh TV Minden Álmod című sorozatának forgatása – fotó: Bődey János / Index)