A legszernyebb zseni, aki a sztrsg ellen dolgozott szlival, Lee Konitz

by Kevin | Last Updated: April 19, 2020

A nemrg meghalt legends alt szaxofonista, Lee Konitz a jazz trtnetnekegyik legnagyobb stlusteremt zensze volt. Ht vtizedes plyafutsa alatt, csak a sajt neve alatt, zenekarvezetknt mintegy 150 stdi- s koncertalbumot ksztett, s jformn alig akadt olyan jazz-nagysg, akivel ne dolgozott volna egytt. A jazzkorszakban szletett (1927. oktber 13.), akkor, amikor a szving s a szaxofon kezdett teret nyerni a zenben, mr kereste a sajt hangjt, amikor a bebop forradalmastotta a jazzt, majd nem sokkal els zenekari prblkozsai utn, az 1940-es vekben egyike lett a modern jazz j, hvs, ugyanakkor rendkvl innovatv stlusa, a cool ttrinek. Legtbbszr a hvs jazzel azonostjk, de teljes letmvt vizsglva zenje valjban leveti magrl a cmkket.

rdemes rgtn az elejn leszgezni: Lee Konitz vilghres zensz volt,de leginkbb a jazz-rajongk krben. Hatsa a mfajra megkrdjelezhetetlen, de soha nem lett akkora sztr, mint Miles Davis,Dave Brubeck,Charles Mingus, Gerry Mulligan,Chet Baker vagy Stan Getz. Nhny mvsz, akikkel Konitz 1945 s 2020 kztt egytt dolgozott– a jazz risai,a mfaj megszllott rajongin kvl is ismert zenszek, de legalbbis olyanok, akiknek neve (s tegyk gyorsan hozz: szmos kompozcijuk) a modern jazz irnt kevsb fogkony kznsg szmra is ismersen cseng.

A Lee Konitz Trio a New York-i Blue Note klubban 2000. szeptember 12-n. (Paul Bley, Lee Konitz s Steve Swallow)Forrs: Getty Images/Hiroyuki Ito

A rendkvl szerny, a sznpadon igazn csak jtk kzben kibontakoz, msklnben introvertlt ember benyomst kelt Konitz ugyanakkor j utakat tr, sokszor “elrugaszkodott” szlival eleve a sztrsg ellen dolgozott. A spontaneitst eltrbe helyez zenei filozfijbl logikusan kvetkez mersz improvizcii ugyanis elssorban a muzsika legbtrabb kalandorait vonzottk.

Mindig arra trekedtem, hogy a zenmmel kzljek valami szemlyeset. gy igyekeztem jtszani, hogy rvegyem a kznsget, arra figyeljen, amit a zenvel kzlni akarok, ahelyett, hogy ismers frzisokat ismtelve szrakoztassak. Eredeti zent akartam jtszani– ecsetelte (a rgtnzs tjn az ismert dalokbl is j zent teremt) mvszeti filozfijnak htterta The Wall Street Journal-nak adott 2013-as interjjban.


Konitz szmra a jazz s az improvizci tbb volt szrakozsnl s meglhetsnl– gy tekintett a zenre, mint a folyamatosan megjul let erejre. Ennek megfelelen, br mindvgig megrizte egyedi hangzst, j takat keresve folyamatosan megjtotta zenjt, hozzjrulva ezzel a jazz tbbszri stlusvltshoz is.

A chicagiosztrk s orosz gyker zsid csald msodik gyerekeknt szletett Konitz 11 ves korban kapta els hangszert: egy klarintot, mivel a rdiban beleszeretettBenny Goodman szvingjbe. A klarintrl hamar tenor, majd alt szaxofonra vltott, s hangszerein elbb kezdett improvizlni, s csak ksbb tanulta meg a jazz “ktelez”, sztenderd dalait.

Hamar koncertkpes eladv fejlesztette magt, 18 ves korban, 1945-ben mrCharlie Venturt helyettestette a gitros Teddy Powell zenekarban. Egy v mlva tallkozott a cool, a free s az avantgrd jazz egyik elfutrnak tartott vak zongoristval, a jazzt s az improvizci mvszett az elsk kztt struktrban tant Lennie Tristano-val, akinek hatsra kifejlesztette zenei filozfijt, s tudatosabbra csiszolta rgtnzsi technikjt. Amit Tristano mellett elszra zongorista Claude Thornhill zenekarban (1947) igyekezett megszerettetni a kznsggel (a ThornhillOrchestrban ismerkedett meg a szintn 1927-es szlets bariton szaxofonos, hangszerel Gerry Mulligannal, akivel ksbb szmos alkalommal egytt dolgoztak.)


Konitz tagja volt annak a szextettnek, amely Tristano vezetsvel 1949-ben felvette a zongorista ttr kompozciit tartalmazCrosscurrents cm albumot, rajta a szabad improvizci kt legkorbbi pldjval, az Intuition s Digression cm szmokkal. Fleg a kvintettben eladott Intuition szmtott formabontnak: az t zensz (Tristano, Konitz,Warne Marsh tenoron, a gitros Billy Bauer s Arnold Fishkin bgs) csupn a belpseik sorrendjt beszltk meg, de minden egyebet (zenei eljegyzs, temp, ritmus, dallam, harmnia) nem, az egsz szekvencit az t muzsikus szoros, ellenpontozson alapul klcsnhatsa szli s tartja egyben. A Crosscurrents s fleg az Intuition egy vtizeddel megelzte a kort, s olyan zenei nagysgokat ihletett meg, mint Charles Mingus vagy a free jazz egyik legnagyobb hats szaxofonosa, Ornette Coleman.

Miles Davis, Lee Konitz s Gerry Mulligan 1949-ben a kaliforniai Capitol stdibanForrs: PoPsie Randolph/Michael Ochs Archives/ Getty Images

Ugyanebben az vben, 1949-ben Konitz rszt vett egy msik ttr album, a trombits Miles Davis nonettjnek 12 dalttartalmaz, a poszt-bebop “magjaknt” szmon tartottBirth of the Cool felvteln. Noha valdi albumknt csak 1957-ben jelent meg (ugyanabban az vben, mint egy msik legends Davis-lemez, aMiles Ahead, amelyen Konitz szintn fjt): eredetileg (nhny szm kivtelvel) 78-as fordulat kislemezeken adtk ki az egyes kompozcikat, amelyek elssorban a jazzben akkoriban szokatlan, a komolyzene ltal ihletett polifonikus hangszerelskkel s teltett harmniikkal mutattak j rnyt a jazzistknak.


Ugyancsak 1949-ben vette fel Konitz els szlalbumt (nagyjbl a Tristano-szextettel, de hrom klnbz dobossal): a szaxofonos egyedi hangslyozs kompozcis vilgt mg korai szakaszban megragad Subconscious-Lee ugyanakkor csak 1955-ben jelent meg.


Mindhrom, 1949-ben felvett albumnl kitnik az akkor mg csak hszas vei elejn jr Konitz eredetisge. A harmnikat hol diatonikus, hol kromatikus sklkban sztbont, melodikusan egymsra pt virtuozitsa nem hivalkod forrsgban, hanem visszafogott, olykor hvs, mgis dert raszt knnyedsgben bontakozik ki, a rgtnzs cscsn is minden erlkds nlkl, egyszer, “magtl rtetd” termszetessggel s sszetveszthetetlen tnussal. Mint akibl csak gy ramlanak a hangok.

Az 1940-es s 1950-es vekben indult alt szaxofonosok kztt Konitz azon kevesek egyike, akinl nem csak azt szoks megemlteni, hogyan fjt, hanem azt is, hogyan nem. A legtbb kortrsval ellenttben ugyanis Konitz kpes volt megtartani sajt jtkstlust, s nem vlt “minden idk legnagyobb jazzistja”, a szintn alt szaxofonos Charlie Parker kvetjv (vagy pp msoljv, ha gy tetszik).

Persze a meldia helyett a harmnira alapoz, asszimetrikus ritmikra pt kompozciival s improvizcival, egy sor alterlt akkordmenettel s sklabehelyettestssel nem csupn a jazzt, de voltakpp a (modern) zent is forradalmast Parker hatsa all Konitz sem tudta kivonni magt. Lvn ez a zenei forradalom nagyjbl akkor zajlott, amikor Konitz kezbe vette els szaxofonjt .Mgis, improvizciiban Konitz mr a kezdetektl tudatosan s sikeresen kerlte Parker frzisait. Ezt pedig maga Parker is elismerssel nyugtzta– a kt zensz szoros bartsgot polt, Konitz pedig szmos alkalommal dolgozta fel Parker kompozciit, sajt modorban bontva ki az egyes tmkat.


A ma mr jelents jazzklasszikusoknak szmt, negyvenes-tvenes vekben kszlt felvtelei ellenre Konitz nehezen vvta ki a neki kijr elismerst. Mikzben a legtbb muzsikus rajongott zsenialitsrt (zenekarvezetknt, illetve Davis s Tristano mellett lemezeket vett fel pldul Stan Kentonnal, Gerry Mulligannel,Gil Evansszel),a hatvanas vek elejn alig tudott koncertet szervezni, mivel a korabeli kznsg nem volt fogkony a zenjre (holott plyafutsnak egyik legjobb lemeze, az 5 sztenderdet teljesen j felfogsban tlal Motion 1961-ben jelent meg). Ekkoriban jformn visszavonult, lemondott a koncertekrl, ngy vig nem adott ki j lemezt, s msok albumn sem dolgozott– ellenben folyamatosan csiszolta hangzst.

Ami az vtized vgn olyan formabont albumokon kerlt rgztsre, mint a duett formt rendhagy prostsokkal jragondolThe Lee Konitz Duets (1967), a visegrdi szlets free jazz gitros Zoller Attilval s a nmet harsonsAlbert Mangelsdorffal kzs Zoller-lemez Zo-Ko-Ma (1968) vagy a ngy alt szaxofont (Konitz mellettPony Poindexter, Phil Woods s Leo Wrigh) egy szeptettbe terel Alto Summit (1968).


A hetvenes vekben ismt felfedeztk: dolgozott filmzenn (Hova tnt szp napok, 1971; r.:Frank D. Gilroy), egytt zenltCharles Mingus-szal (Charles Mingus and Friends in Concert, 1972), Dave Brubeckkel (All The Things We Are, 1974),Warne Marsh-sal (Jazz Exchange, 1975) s Bill Evans-szel (Crosscurrents, 1977) s rengeteget turnzott Eurpban, ahol szmos szllemezt felvette. Ezeknek soksznsgt mutatja a Dniban rgztettLone-Lee (1974), amelyen Konitz egymaga ad el kt sztenderdet (a The Song is You-t 39, a Cherokee-t 18 percben), illetve a msfl vtizeddel ksbb felvett Saxophone Dreams (1988), amelyen 8 sztenderdet s 2 sajt szerzemnyt jtszik az akkor pp 61 tag hollandMetropole Orkest ksretben.


De ugyancsak Dniban vette fel zsenilis sztenderd-tiratait rgztJazz à Juan (1974) cm albumt a zongorista Martial Solal, a bgs Niels-Henning Orsted Pedersen s a dobos Daniel Humair kzremkdsvel, illetve a kanadai free jazz zongorista Paul Bley-jel kzs msodik albumt is (Out of Nowhere, 1997).St, dolgozott a francia jazzvilg markns kpviseljvel, a “temp mestereknt” beczettMichel Petruccianival (Toot Sweet, 1982), a svdLars Sjstennel (Dedicated to Lee, 1983;Friends, 1991) vagy a klasszikus zent a jazzel tvz olasz zongoristval,Enrico Pieranunzival (The Space Jazz Trio, 1988) is.

Lee Konitz 1985-ben, RmbanForrs: AFP/Marcello Mencarini/Leemage

De nem csak az amerikai s eurpai jazz tallkozsi pontjait kereste. A francia impresszionista szerzk (flegClaude Debussy, Maurice Ravel sErik Satie)az amerikai mfajra gyakorolt hatst trta fel az Axis Quartettel kzs munkjban (Lee Konitz & the Axis String Quartet Play French Impressionist Music from the Turn of the 20th Century, 2000), illetve folyamatosan kereste a kapcsolatot a fiatalabb nemzedkek tagjaival, hrom albumot vett fel pldul a kilencvenes vekben indult generci legjegyzettebb zongoristjval, Brad Mehldau-val, de felkarolta a ktezres vekben csodagyerekknt emlegetett (1992-es szlets) szaxofonos Grace Kelly-t (eredetileg: Csung) is.


Lee Konitz tbb alkalommal jrt Budapesten, utoljra kt ve gyzdhetett meg arrl a magyar jazzkedvel kznsg, hogy a szaxofonos-komponista ids korban sem vesztett eredetisgbl– noha akkor mr kevsb brta szuflval, a szlt ezrt olykor scattelssel “dsztette”. Hallval lezrult egy fejezet a jazz egyetemes trtnetben. volt az utols valban eredeti hangzs cool jazzista, a leghvsebb szaxofonos s az egyik legszernyebb zseni.